• Home
  • Nieuws
  • Een klein hapje, grote gevolgen: kind belandt in ziekenhuis na eten satégehaktballetje

Het bleek een satégehaktballetje te zijn, met pinda’s als ingrediënt. Het kind had een ernstige pinda-allergie. Binnen korte tijd traden er heftige allergische reacties op. De vader belde 112, een ambulance kwam ter plaatse en het kind belandde enkele dagen in het ziekenhuis.

Voor het gezin, de slager én het kind was dit een nare, ingrijpende ervaring.

Wie is er verantwoordelijk?

Dit is een vraag die veel emoties oproept, maar ook belangrijk is om scherp te hebben.

– De slagerij heeft volgens de allergenenwetgeving de plicht om correcte en volledige allergeneninformatie te verstrekken. Bij uitgifte van proeverijen of hapjes hoort men óók te waarschuwen voor allergenen.

– De ouder/verzorger is verantwoordelijk voor het welzijn van het kind en moet actief navragen of een product allergenen bevat.

– Het kind — zeker als het minderjarig is — kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de consequenties van zo’n fout.

In dit geval waren er dus meerdere schakels in de keten waar het misging: het niet (duidelijk) communiceren van de aanwezigheid van pinda’s én het niet checken vooraf.

Wat zegt de wet?

De Europese allergenenwetgeving (Verordening (EU) nr. 1169/2011) schrijft voor dat de 14 belangrijkste allergenen altijd vermeld moeten worden, óók bij onverpakte producten zoals een gehaktballetje van de slager. Dit geldt voor verkoop, maar ook voor gratis verstrekte proeverijen.

Het is dus niet alleen een kwestie van klantvriendelijkheid, maar van wettelijke verplichting.

Hoe voorkom je zulke situaties?

– Communiceer proactief: vertel altijd welke allergenen in een product zitten, zeker bij hapjes of proeverijen.

– Train je team: zorg dat iedere medewerker weet wat de 14 allergenen zijn en hoe ze hierover moeten informeren.

– Wees zichtbaar: zet allergeneninformatie op kaartjes, borden of in een map die altijd binnen handbereik ligt.

– Vraag door: als iemand met kinderen bij de toonbank staat, check of er allergieën zijn voordat je iets aanbiedt.

Ongeluk zit in een klein hapje

Een gehaktballetje lijkt onschuldig, maar kan voor iemand met een voedselallergie levensgevaarlijk zijn. In dit geval liep het gelukkig goed af, maar het had nog ernstiger kunnen zijn.

Les voor iedere ondernemer in de foodsector: allergenenkennis en -communicatie zijn net zo belangrijk als de smaak van je product.

Twijfel je of jouw allergenenbeleid sluitend is? SHO helpt je met trainingen en advies, zodat jij veilig en volgens de wet kunt werken.

Dit verhaal is gebaseerd op een waargebeurde situatie. Namen en details zijn weggelaten om de privacy van betrokkenen te waarborgen.